zaterdag 2 januari 2010

Doelen 5de leerjaar

Ik doe dit schooljaar stage in het 5de leerjaar, vorig jaar stond ik in het bijzonderonderwijs, waar de doelen anders lagen, en het niveau een heel pak lager was.
Ik ben dan ook eens gaan opzoeken wat de verschillende doelen waren die bereikt moesten zijn in het 5de leerjaar, en heb er per dimensie enkele uitgehaald. De onderstaande doelen zijn vooral in het 5de en 6de leerjaar van toepassing.

1) Mens en levensonderhoud:
1.10 Kinderen beseffen dat er een onderscheid is tussen welzijn en welvaart
1.15 Kinderen ontdekken dat mensen en landen sterk afhankelijk zijn van elkaar voor hun levensonderhoud.
1.16 Kinderen ontdekken dat de welvaart van de westerse landen samenhangt met de manier waarop bedrijven van die landen handelsrelaties aangaan of aangingen met mensen uit andere landen.

2) Mens en zingeving:
2.3 Kinderen ontdekken hoe mensen omgaan met grote momenten in het leven
2.6 Kinderen worden zich bewust van hun eigen levensverhaal en van de samenhang ervan met andere levensverhalen

3) Mens en het muzische:
3.4 kinderen zien in dat verschillende mensen verschillende schoonheidscriteria hanteren
3.10 Kinderen zien in dat mensen en gemeenschappen veel waarde hechten aan kunst

4) Mens en medemens:
4.5 Kinderen kunnen zich verplaatsen in de gedachten, gevoelens en waarnemingen van anderen en houden daar rekening mee.
4.10 Kinderen kunnen leiding geven

5) Mens en samenleving:
5.2 Kinderen zien in dat elke groep eigen doelen nastreeft, wat tot conflicten kan leiden
5.8 Kinderen kunnen illustreren dat er een regelgving is die geldt voor alle mensen
5.12 Kinderen stellen vast dat er in het bestuur van ons land een taakverdeling is, die overeenkomt met verschillende graden van macht of gezag
5.14 Kinderen zien in dat er een onderscheid is tussen democratische en andere leiderschapsstijlen

6) Mens en techniek:
6.7 Kinderen kunnen op hun niveau uitleggen hoe een aantal distributiesystemen in hun omgeving zorgen voor aanvoer van water, energie,...
6.10 KInderen zijn zich bewust van de relatieve waarde van technische systemen
6.12 Kinderen kunnen hun materialenkennis en hun kennis van constructie-, bereidings- en bewegingsprincipes gebruiken bij het ontwerpen van een constructie of bereiding

7) Mens en natuur:
7.6 Kinderen zien in dat mensen, dieren of planten op een eigen manier trachten in leven te blijven
7.17 Kinderen beseffen dat de aarde bron is van energie en van grondstoffen
7.21 Kinderen kunnen natuurkundige verschijnselen onderzoeken en hun zelf geformuleerde voorspellingen toetsen.
7.23 Kinderen hebben een voorstelling van de planeet waarop ze leven

8) Mens en tijd:
8.11 Kinderen kunnen de eeuwenband en een tijdband van de grote perioden in de Europese geschiedenis functioneel gebruiken.
8.12 Kinderen zien in dat mensen, dieren, planten, objecten, opvattingen, structuren,... evolueren in de tijd.
8.16 Kinderen beseffen dat kennis nemen van het verleden altijd gebeurt vanuit bronnen die vaak onvolledig of beperkt zijn.

9) Mens en ruimte:
9.9 Kinderen kunnen gebruik maken van diverse voorstellingen van de ruimte
9.10 Kinderen kunnen plaatsen en gebeurtenissen waar ze kennis mee maken vlot op een passende kaart of plattegrond terugvinden.

--> Mijn besluit:
Het besluit dat ik maak is dat de kinderen al een grote achtergrond moeten hebben en al veel doelen moeten bereikt hebben. Toch vind ik dat we aan deze doelen nog aandacht moeten blijven geven. Ik vind het belangrijk dat kinderen doelen vanuit verschillende hoeken kunnen bekijken. Maar ook vind ik het belangrijk dat kinderen zich een eigen mening kunnen vormen over sommige doelen, kijk maar naar het bestuur van ons land, kinderen van het 5de leerjaar krijgen al heel wat informatie via de media mee, en ik vind dat wij als leerkracht hier oog en oor naar moeten hebben.

Doch zijn ook bovenstaande doelen, doelen waar ik als leraar in opleiding nog veel in moet groeien. Ik zal dus niet alleen op vlak van didactiek naar deze doelen moeten kijken, maar ook mezelf als inhoudelijk expert verdiepen.
Ik wil me dit jaar toespitsen op 3 dimensies:
1) Mens en levensonderhoud
2) Mens en samenleving
3) Mens en techniek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten