Mijn vorige leerwens was om meer te weten te komen over de Klimaattop in Kopenhagen. Ik ben al op zoek gegaan, en het internet en kranten staan natuurlijk boordevol. Ik werd een beetje overspoelt door de informatie, en werd uiteindelijk nog niet veel wijzer.
Jeaninne zei me dat ik een concreter doel/ leervraag moest opstellen. Dus wou ik eigenlijk wel eens weten WAT was nu juist de vraag/ bedoeling van deze samenkomst, wat moest er besproken worden.
Mijn beginsituatie:
Ik wist dat er een belangrijke bijeenkomst was, waar iets over het mileu werd besproken, en dat het belangrijk was....
Nu:
Het nieuwe verdrag (dat in Kopenhagen moet worden goedgekeurd) moet het eindresultaat worden van COP 15 en treedt in 2012 in werking en bevat concrete doelen voor 2020.
Deze klimaattop is begonnen in 1995 in Berlijn, en deze in Kopenhagen zou de laatste moeten geweest zijn. Er was een ‘hoogtepunt’ in Japan (kyoto) waar ook het Kyoto Akkoord werd gesloten.
Nu in Kopenhagen moeten de wereldleiders beslissen over de uiteindelijke inhoud van het nieuwe internationale klimaatverdrag, dat het Kyoto-protocol moet gaan vervangen.
--> Dit verdrag moet de atmosferische concentratie van broeikasgassen beperken om daarmee, een 50 procent kans te behouden op een temperatuurstijging tot maximaal 2 graden.
Besluit:
Het klinkt misschien dom, maar door dit even concreet op te stellen staat hier in het kort een omschrijving van wat juist de doelstelling was in Kopenhagen. Maar ook heb ik gedurende mijn zoektocht verschillende meningen gelezen, en ik heb even stilgestaan bij de volgende:
Het ene land vind dat het andere deel van de wereld het probleem moet oplossen en andersom. Want er is geld nodig, veel geld om de problemen echt aan te pakken, en geld is altijd een probleem, tenzij er natuurlijk sprake is van een ramp. Dan is er geld genoeg. Er zijn talloze reddingsacties geweest, waar miljoenen, soms zelfs miljaarden euros voor zijn verzameld.
Waarom het nou eigenlijk zo’n groot probleem is, is mij een raadsel. Waarom zou er wereldwijd niet een soortgelijk bedrag kunnen worden geinvesteerd in het omvormen van onze huidige economie naar een duurzame economie met 100% duurzame energiebronnen en 100% elektrisch transport. Levert uiteindelijk alleen maar winst op.
--> Het klinkt misschien grof, want natuurlijk hebben landen zoals Haït of 5 jaar geleden Sri lanka ook onze financiële hulp nodig, maar waarom kan dit niet voor het milieu, want dit is een even grote ramp!!!
De belangrijkste WO-doelen:
5.13 Weten dat Vlaanderen, België en de Europese Unie elk een eigen bestuur hebben waar beslissingen worden genomen
7.14 Inzien dat leefgewoonten de gezondheid kunnen bevorderen en hiernaar handelen
8.12 INzien dat mensen, dieren, planten, objecten,... evolueren in de tijd
vrijdag 29 januari 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dag Els,
BeantwoordenVerwijderenIk ben zelf ook heel erg geïnteresseerd in wat er in Kopenhagen is besloten (of beter: wat er besloten had moeten worden, maar niet gebeurd is). Omdat het zoveel media-aandacht heeft gekregen, waren kinderen er vast en zeker ook door geboeid.
Zou je deze uitleg ook kunnen vertalen naar kinder-niveau. Bijv. Wat houdt de kyoto-norm in? Welke oplossingen heeft men in tussentijd bedacht? Als het dan toch allemaal zo makkelijk is, waarom is er dan nog altijd geen akkoord? Misschien vanuit de leerlingen: zou jij de auto laten staan en met de fiets gaan wanneer het regent(niet voor 1 keer maar voor altijd)?
Maar voor jezelf uitzoeken wat deze top in Kopenhagen net inhield, is al een zeer nuttige eerste stap.
Groetjes,
Evelien
Goed, Els dit is concreter en zinvoller.
BeantwoordenVerwijderenJe merkt aan de reacties van Evelien dat ze heel concreet reageert. Dit is de beste leerweg binnen WO. Zo concreet mogelijk.
Het raadplegen van de leerplandoelen doe je goed.
De doelen sluiten aan.