Een vraag die me toch wel even bezig hield...
Ik hoorde vorige week op de radio dat het strooizout bijna op was... op q-music hoorde ik dat ze in sommige gemeentes met gemalen aardappelen zouden gaan strooien. Ik heb de kranten afgezocht, en ook het internet onder de loep genomen, maar nergens vond ik hiervoor een verklaring, is er iemand die me kan helpen en dit kan verklaren?
Ik hoorde vorige week op de radio dat het strooizout bijna op was... op q-music hoorde ik dat ze in sommige gemeentes met gemalen aardappelen zouden gaan strooien. Ik heb de kranten afgezocht, en ook het internet onder de loep genomen, maar nergens vond ik hiervoor een verklaring, is er iemand die me kan helpen en dit kan verklaren?
Waaaaaw... wat een intrigerende vraag.Ik heb het zelf niet gehoord op Qmusic, maar het boeit me wel en ik wil het gaan uitzoeken.
BeantwoordenVerwijderenAls ik even nadenk:
Waarom strooien ze zout op de wegen?
Omdat zout ervoor zorgt dat het ijs terug water wordt. Zo willen ze het dooiproces versnellen.
Ik heb ook gehoord dat ze ook al zand op de wegen gestrooid hebben. Zand doet niets met het ijs, maar zorgt voor meer grip op de baan.
Waarom zouden ze dan gemalen aardappel willen strooien?
Langs de ene kant kan een gemalen aardappel hetzelfde effect hebben als het zand en voor grip zorgen, maar dan denk ik niet dat ze aardappelen (een voedingsmiddel) gaan verspillen terwijl ze ook gewoon zand kunnen gebruiken.
Langs de andere kant... wat is de unieke eigenschap van een aardappel? Er zit veel aardappelzetmeel in.
Waarvoor gebruiken we aardappelzetmeel o.a.? om ons eten/onze sauzen te binden-> het binden van vloeistoffen
Ik vind niet meteen een verklaring waarom aardappelzetmeel een bindende eigenschap heeft, maar ik ga ervan uit dat het iets te maken heeft met dat het vloeistoffen opslorpt, waardoor het geheel dikker wordt.
Ik ben zelfs zo gefascineerd door je vraag dat ik zonet een experiment ben gestart.
- Ik heb een bakje water in de diepvries gezet om het ijs op de weg na te bootsen
- Ik heb een stuk aardappel fijngemalen en laat dit nu drogen in de hoop dat het vocht uit de aardappel wegtrekt en het zetmeel overblijft
- Daarnaast heb ik maïszetmeel in de kast staan dat volgens mijn bronnen op internet grotendeels dezelfde eigenschappen heeft als aardappelzetmeel
Wanneer het water ijs is geworden ga ik enkele ijsblokjes bestrooien met gemalen aardappel (droog en vers)en maïszetmeel. Daarnaast bestrooi ik er ook nog enkele met zout en met niets om mee te vergelijken. Ik ga van elke soort één in de diepvries zetten, in de koelkast en één op kamertemperatuur. Dan ga ik kijken welk ijsblokje het snelst weg is.
De resultaten van mijn experiment zet ik op mijn blog.
Mijn excuses dat ik hier zo’n lange reactie heb gezet, maar ik wou mijn denkstappen even weergeven. In de klas zou ik deze denkstappen ook samen met de kinderen zetten om tot het experiment te komen.
Wordt vervolgd... op mijn blog
Groetjes,
Evelien
Dag Els,
BeantwoordenVerwijderendatgene wat Evelien doet, is eigenlijk jouw leerproces voor deze leerwens.
Tip:zelf meer initiatief nemen, meer doordenken.
Een boeiend initiatief van Evelien.
BeantwoordenVerwijderenMisschien kan jij dit ook uitproberen, zo kunnen jullie jouw ervaringen uitwisselen.
Ik vind het inderdaad een heel goede actie die Evelien heeft uitgewerkt, ik ben eigenlijk blij dat ze dit heeft gedaan, het geeft me een concreet idee hoe ik vervolgens met deze vragen kan omgaan. Bedankt
BeantwoordenVerwijderen