Zoals in vele scholen zijn wij vorige week naar aanleiding van autoluwe schooldag, gestart met het thema verkeer. De kinderen mochten allemaal hun fietsjes meenemen, en we gingen leren over de fiets. Probleem nr. 1 deed zich dag 1 al voor, een papa had de band van een kleuter zijn fiets opgepompt, maar deze was kapot, s'middags wou de klt fietsen... platte band.
Juf Els ging de band mee naar huis nemen, en eens onderzoeken hoe dat juist moest.
Dit was slechts een kleine voorbeeld uit wat ik tot nu toe uit deze 2 weken geleerd heb, volgende zaken zijn al aan bod gekomen, en ben ik (zeg ik best trots) in gegroeid:
--> Een band plakken, geen probleem
--> Ketting opleggen + kettingkast vastschroeven
--> Pedalen verzetten, en losschroeven
--> Zijwieltjes verwijderen + terug plaatsen
--> Gaatjes boren op een plank om de kleuters bouten leren vast en los te draaien
--> ...
Kortom het thema verkeer is zowel voor de kleuters als voor mij een leerrijk thema geweest, ik ben veel vaardiger geworden wanneer het op fietsen maken aankomt.
Foto's volgen zeker en vast nog!!!
maandag 17 mei 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dag Els,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt zelf uitgezocht hoe je een probleem moest oplossen en was daarom exra trots op het resultaat.
Dit is wat je de kinderen ook kan laten ervaren in bv. een techniekles.
Je geeft hen probleem en laat hen experimenteren. Wanneer ze dan een oplossing vinden, zullen ze dubbel zo tros zijn, dan dat ze voelen dat ze naar een oplossing zijn gestuurd.
Welke van deze dingen (band plakken, ketting opleggen,...) heb je in de klas gedaan? Welke rol hebben de kleuters hierin gespeeld?
Ben heel erg benieuwd naar de foto's :-)
Groetjes,
Evelien
Volledig mee akkoord met hetgeen Evelien toevoegt.
BeantwoordenVerwijderenTechniek in de lagere school is vooral kinderen tegen problemen en mislukkingen laten aanlopen, dan doordenken en oplossingen zoeken. Dit leidt dan automatisch naar succeservaringen.