maandag 22 maart 2010

Unicef

Ik las daarnet op de blog van Evelien dat ze was gaan rondsurfen om meer concrete informatie te vinden over de internationale instellingen.
Natuurlijk sprak het me aan, en ben ik ook eens gaan rondsnuffelen op de site van unicef en ben vanaf nu ook abonnee op het maandelijkse 'boekske' zoals ze het omschrijven op de site
Ook nog enkele toffe ideetjes die ik bruikbaar vind voor eventueel hoekenwerk:

- de quiz: die je met meerdere kinderen tegen elkaar kunt spelen, of alleen tegen de computer, en waar je nog eens de keuze hebt tussen de verschillende categorieën, wat natuurlijk praktisch is wanneer je specifiek rond een bepaald thema hebt gewerkt, ik behaalde een score van 7200 punten.

- Ook kan je een soort van quiz doen voor te weten welk type je bent, hoe reageer je in verschillende situaties, hoe reageren de anderen op jouw, ...
--> mijn resultaat: Jij bent een durver die confrontaties niet meteen uit de weg. Jij houdt wel van een stevige discussei en betrekt graag anderen bij de ruzie. Bekijk het allemaal eens rustig van op een afstand!
-Een leuk filmpje om eens met de kinderen een leuk gesprekje rond te houden.




Wat heb ik geleerd:

Het is een leuke en aantrekkelijke site voor kinderen waar veel en duidelijk informatie op kindniveau staat geschreven. Het is zeker een aanrader voor hoekenwerk, of om met de lln. een gesprek (of zoals Evelien al zei een debat) te houden over de verschillende onderwerpen die worden aangehaald.

Ook staat er leuke informatie op de site over Unicef in andere landen, en wat kinderen hier doen

voor en met Unicef, hier is het wel het gevaar dat kinderen een overdaad aan informatie krijgen, en niet meer weten naar wat ze op zoek zijn.



Leerplandoelen:







Situering binnen de roos:

Na het lezen van het bericht van Evelien ben ik me verder gaan afvragen hoe ik dit wel kon gebruiken in de praktijk, hoe kan ik kinderen toch laten kennismaken met het aanbod voor in klas.

3 opmerkingen:

  1. Dag Els,

    Het is heel erg leuk om te lezen dat er op een blogbericht van mij wordt verder gewerkt.

    Doot jou heb ik nu het filmpje ontdekt.
    Wat een prachtig filmpje! Dit is echt ideaal om te gebruiken in de klas. Er wordt op een heel eenvoudige manier uitgelegd wat de rechten van het kind zijn en dit helemaal op niveau van de kinderen.

    Heb je zelf nog andere leervragen binnen het thema "unicef" of "de Europese instellingen"? Of zijn er vragen waarvan jij denkt dat ze door de leerlingen gesteld zouden kunnen worden bij dit thema?
    Als je op zulke vragen komt, post ze dan op de blog dan kunnen we op zoek gaan naar een antwoord :-)

    Onder het titeltje "leerplandoelen" krijg ik op mijn scherm wel maar alleen een grote lege plek. Misschien is er iets misgelopen?

    Groetjes,

    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee nee, had geen leerplan bij de hand, dus de doelen volgen zeker en vast nog, als ook de vragen... :-)!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze actie zit ook goed.
    Leerresultaat...
    Bemerking: er is een verschil tussen wat jij van iets vindt en wat je echt leert.
    Vb.Dat er goed info in de brochure staat, is jouw bevinding, maar toont niet aan wat je dan echt leert of geleerd hebt met je hoofd, handen, je hart.

    BeantwoordenVerwijderen