Je kan er niet meer naast kijken, zet de tv aan, en je hoort het woord vulkaan en IJsland in 1 zin. En dit fenomeen blijft toch een beetje door mijn hoofd spoken. Ik heb in de initiële opleiding ooit een werkstuk gemaakt rond vulkanen en zijn uitbarstingen, maar ik had nooit gedacht dat dit van IJsland tot heel Europa gevolgen kon hebben. Want zo spreekt men wel van de aswolk en de gevolgen die deze wolk met zich meebrengt, maar ik vraag me af welke gevolgen concreet.
Mijn leervraag:
Wat zijn de concrete gevolgen voor ons hier in België van de aswolk in IJsland. Zowel positieve gevolgen als negatieve.
Ondernomen actie:
Informatie opzoeken op het net, in kranten, en in boeken (over soortgelijke fenomenen)
Wat heb ik geleerd:
Eerst en vooral heb ik eens in het kort opgezocht hoe deze as zo hoog en zulke afstanden kan aflegen in het luchtruim.à Door de explosie worden stenen en as meters hoog de lucht in geschoten. Doordat de as erg licht is, komt het vaak hoog in de stratosfeer terecht. Eenmaal in de stratosfeer wordt de as door de sterke luchtstroom die hier staat over grote afstanden door de atmosfeer verplaatst. Uiteindelijk zal het as weer naar het aardoppervlak terugkeren, dit gebeurt in de vorm van een asregen.
Wat kan deze as met onze wereld en onze natuur doen. Maar niet enkel heeft het gevolgen voor de natuur, maar ook de economie heeft er last van.
1) Enkele positieve gevolgen
* Het meest positieve vind ik het volgende: het is de eerste keer in de geschiedenis van de luchtvaart dat de vogels helemaal alleen in de lucht zijn tijdens hun trektocht naar overwinteringgebieden. Zo is er voor de vogels dus geen gevaar voor in de motor te geraken.
* Positief voor de landbouw: er zitten veel nutriënten in (soort voedingsstof) die als meststof kunnen dienen voor de gewassen. Vooral de zwavel uit de as is goed voor de gewassen.* de CO2 uitstoot door de welk zal wellicht te verwaarlozen zijn en zal de klimaatopwarming of het broeikaseffect niet versterken.
2) Enkele negatieve gevolgen:
Jammer genoeg kunnen bij zulke voorvallen de positieve gevolgen het niet winnen van de negatieve:
* Eerst en vooral de duizenden Belgen die in het buitenland vast zitten en in spanning moeten afwachten wanneer ze terug huiswaarts kunnen keren. * De invoer van een aantal verse producten komt in het gedrang. Zoals verse vis, exotisch fruit, fijne boontjes, en verse bloemen
* Maar ook op de arbeidssituatie, er zijn mensen met verlof zonder wedde of betaald verlof. Bedrijven die dreigen met werkloosheidssituaties, zoals luchtvrachtbedrijven, helikopterfirma’s, koeriersbedrijven, …
Toepassing in de klas:
Deze actie heb ik vooral voor mezelf genomen, het is natuurlijk altijd handig om tijdens een stage in te pikken op vragen van leerlingen. Maar ik vind dat de persoonlijke interesse bij zulke gebeurtenissen zeker niet achterwege mogen blijven.
Leerplandoelen:
0.1 Meer te weten willen komen over de wereld in al z'n dimensies, hier en elders, vroeger en nu.
0.13 Informatiebronnen op een doeltreffende manier hanteren.
0.14 Informatie ordenen, rubriceren, classificeren.
1.7 Inzien hoe een samenleving er voor zorgt en zorgde dat aan de levensnoodzakelijke behoeften van zoveel mogelijk mensen voldaan wordt.
1.15 Ontdekken dat mensen en landen sterk afhankelijk zijn van elkaar voor hun levensonderhoud.
7.25 Inzien dat het weer de leefgewoonten van mensen beïnvloedt.
7.27 Kinderen beseffen dat de aarde een element is van de kosmos.
dinsdag 20 april 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dag Els,
BeantwoordenVerwijderenDit is natuurlijk iets uit de actualiteit dat de kinderen heel erg aanspreekt omdat het zo dicht bij hen komt. In elke klas is er wel iemand die in het buitenland heeft vastgezeten.
In vergelijking met andere vragen die kinderen soms stellen over natuurfenomenen is de uitleg over de toestand met de Ijslandse vulkaan natuurlijk niet zo moeilijk om uit te leggen (moeilijker zou zijn om de naam van de vulkaan uit te spreken en te onthouden :-) )
Ik vind het ook goed dat je de positieve kanten van de vulkaanuitbarsting hebt belicht.
Ik zou graag nog iets aan jouw bericht toevoegen, nl. datgene wat we hier echt uit leren.
We worden eraan herinnerd dat de natuur nog altijd baas is over de mens en wat de mens doet. Wij vinden het zo vanzelfsprekend dat we zomaar alles kunnen en mogen (bijv. dat we het hele luchtruim mogen gebruiken). Nu wordt de mens terug met zijn voeten op de grond gezet en we voelen dat wij moeten luisteren naar de wil van de natuur.
Groetjes,
Evelien
Hallo Els,
BeantwoordenVerwijderenNa het lezen van deze tekst vond ik het ook dadelijk tof dat je ook de positieve kanten hebt beschreven. De meeste mensen zien hier alleen het negatieve van in. Zo had ik het nog niet bekeken.
Ook fijn dat je deze actie onderneemt voor jezelf.
We moeten inderdaad goed op de hoogte blijven van alles wat er in de wereld gebeurt.
Vooral in een derde graad is dit nodig (sorry, ik weet niet juist in welke graad je stage doet).
Dit heb ik zelf ervaren. Want de vragen vliegen je daar om de oren:-)
Vele groetjes Mieke
Dit zit goed, Els.
BeantwoordenVerwijderenZo mag je meer acties inzetten.
Nog verder groeien in je leerproces binnen deze actie. Hoe zoek je info op en wat zou je dan door willen geven aan je kinderen?
Waar let je dan op wanneer je weetjes gaat selecteren?
Doelformulering=goed!
Nu werk je binnen de criteria van een goed blog WO.
Tip:ook vanuit het leerplan starten.